Litigiile de muncă sunt consecințele dezacordurilor dintre angajați și angajatori. Legislația muncii are își are caracteristicile sale specifice. Luând în considerare termenele scurte de prescripție, lucrul cu litigiile de muncă trebuie să se desfășoare cu cît mai operativ. În afară de aceasta, apar anumite dificultăți în adunarea probelor și utilizarea acestora în procesul de judecată. În cazul litigiilor de muncă, este posibilă protejarea atât a drepturilor angajatorilor, cât și ale angajaților, ale căror interese ar putea fi încălcate atunci când sunt concediați, sau angajați la un loc nou de muncă. Destul de complicat este de a găsi o persoană care nu ar fi fost legată de rapoartele juridice de muncă cu o întreprindere sau instituție. Prin urmare, majoritatea sunt interesați de litigiile ce țin de legislația muncii.
Astăzi, adesea apar situații, în care angajații nu pot influența asupra situației sub amenințarea concedierii. Dar, în același timp, există o mulțime de cazuri în care victimile sunt angajatorii (degradarea averii, divulgarea secretului, subminarea producției etc.).
Legislația muncii prevede pentru angajator o serie de proceduri, care permit soluționarea litigiilor, fără a ajunge la instanța de judecată (practica judiciară, în principiu, ia în considerare interesele angajatului).
Pentru ca litigiile de muncă să apară cât mai rar posibil, angajatorul trebuie să-și cunoască drepturile și obligațiile, precum și drepturile și obligațiile angajaților.