Succesul afacerii tale depinde în mare măsură de imaginea pe care o prezinți pe piață. Eforturile tale sunt orientate în direcția ca produsul sau serviciul tău să devină un brand cât mai cunoscut în rândul consumatorilor, pentru ca ulterior brandul să lucreze în favoarea ta. Nu uita, însă, să protejezi brandul în care ai investit efort, timp, bani etc.
În Republica Moldova, orice persoană fizică sau juridică își poate înregistra marca la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI). Această procedură nu este obligatorie, dar oferă o serie de avantaje semnificative, cel mai important fiind posibilitatea de a-ți revendica drepturile asupra unui brand în cazul unor tentative de utilizare neautorizată a acestuia.
Marca este orice semn sau orice combinaţie de semne care pot lua diferite forme de reprezentare grafică și care servesc la deosebirea produselor sau a serviciilor anumitor persoane fizice/juridice de ale altor persoane.
Tipuri de mărci
În funcție de modalitatea de prezentare, cele mai frecvente mărci sunt:
De asemenea, există și urmptoarele tipuri:
Marcă colectivă – marcă utilizată de către o asociaţie de fabricanţi, producători, prestatori de servicii sau comercianţi ori de către alte organizaţii similare pentru a desemna produsele şi/sau serviciile lor;
Marcă de certificare (de conformitate) – marcă utilizată pentru a certifica anumite caracteristici ale unui produs şi/sau serviciu;
Marcă notorie – marcă larg cunoscută în Republica Moldova la data depunerii unei cereri de înregistrare de marcă sau la data priorităţii revendicate în cerere, în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele şi/sau serviciile cărora li se aplică marca, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii notorii în Republica Moldova pentru a fi opusă.
Ce mărci pot fi înregistrate ?
Pot fi înregistrate ca mărci: cuvinte (inclusiv nume de persoane), litere, cifre, desene, combinații de culori, elemente figurative, forme tridimensionale, în special forma produsului sau a ambalajului acestuia, precum și orice combinații ale acestor semne, cu condiția ca ele să poată servi la deosebirea produselor și/sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinând altor persoane.
Există însă un șir de restricții în înregistrarea mărcilor. Anumite combinații ar putea servi drept motiv pentru refuzul de a vă înregistra marca. Vezi motivele de refuz aici.
Marca este un element esențial al strategiei firmelor: ea face distincția dintre produsele și serviciile firmei și cele ale concurenților. Pentru consumator marca reprezintă cel mai comod mijloc de a recunoaște rapid o categorie de produse și servicii care i-au fost recomandate sau pe care experiența l-a determinat să le prefere altor produse sau servicii de aceeași natură. Pentru întreprindere, marca reprezintă un mijloc de a cuceri și a păstra o clientelă.
Celui căruia îi aparține marca înregistrată are dreptul exclusiv de a dispune de marcă, de a o folosi, precum și dreptul de a interzice folosirea ei de către alte persoane pe teritoriul Republicii Moldova pe întregul termen de valabilitate a mărcii în cauză.
Cine poate înregistra o marcă ?
Orice persoana fizică sau juridică ori grupul de persoane fizice și/sau juridice poate înregistra o marcă.
Verificarea pre-înregistrare
Înainte de a înregistra şi de a introduce o marcă în circuitul economic este recomandabil să verificaţi dacă ea nu va intra în contradicţie cu mărcile existente, înregistrate anterior sau depuse spre înregistrare pentru anumite produse şi/sau servicii.
Tot mai mulți antreprenori dau dovadă de responsabilitate și conștientizează necesitatea de a-și înregistra drepturile asupra brandului pe care îl promovează pe piață.
Dorina Baciu, producător de brânzeturi: „Pentru mine marca „Sălașul Baciului” este întruchiparea eforturilor depuse de familia mea, dar și un instrument de promovare a produsului nostru. Primul lucru pe care l-am făcut după ce am perfectat toate actele a fost să comandăm pungi eco cu logo-ul nostru – am simțit o bucurie, pentru că am creat ceva valoros, pentru faptul că rodul muncii noastre a fost recunoscut oficial. Avem planuri de viitor ambițioase, urmează să creăm și un site, iată de ce suntem convinși că suntem abia la începutul colabărării cu AGEPI”.
Află și alte opinii ale oamenilor de afaceri care au ales să-și înregistreze marca la AGEPI.
Procedura de înregistrare precum și costurile necesare le puteți consulta aici.
Pentru a înregistra o marcă este necesar să depui la AGEPI, personal, prin poştă, prin fax sau online o cerere, care va fi examinată în termen de 6 luni. Serviciul este contra cost, dar este prevăzută o reducere de 50% la taxă în cazul persoanelor fizice și întreprinderilor mici și mijlocii.
Surse: